Een interview met het regionale streekblad was erg leuk om te doen.
De reacties waren zeer positief.
Regionaal
De passie van... Henk van Embden
door René Lamers
Zoetermeer - "Kijk, dit bord. Ik had eerst ook een
bord van Beveroil, uit de jaren dertig, maar daar stond alleen tekst op. Maar
híer staat ook een vrouw op, met een kapje op en van die rode lippen..róód". Bij
Henk van Embden is het woord ‘email’ nog niet onlosmakelijk verbonden aan
elektronische post, maar aan die nostalgische reclameborden van sigaren, drank
en cacao. De ambtenaar van het ministerie van onderwijs spaart ze sinds acht
jaar.
Henk van Embden tussen zijn collectie emaillen borden.
"De eerste woorden van mijn zoon waren: ‘pas op..borden..papa’".
(foto Gert van Leeuwen)
"Ik ben aangestoken door een collega", luidt de verklaring
van Van Embden voor zijn passie. "Die collega liet een boek zien van emaillen
borden. Alsof de bliksem insloeg. Diezelfde dag ben ik nog rond gaan rijden. En
waar ik bordjes zag hangen, belde ik aan".
Het begon met een paar kleine
bordjes; die waarschuwen voor brand, aangeven waar het toilet is, of beloven
welk geluk dít theemerk in het gezin brengt. Het werd een bezetenheid. "Ik ben
er twintig uur per week mee bezig. Dan sta ik in het weekend om drie uur op en
ga ik naar België, naar
brocante-markten. Het is leuk om met een
zaklampje - het is dan nog donker - op zo’n markt te staan. En dan kom je een
bord tegen dat je wil hebben. Vraagt-ie er vierhonderd voor, maar ik bied
veertig gulden. Het handelen hoort erbij. Dat is het leuke".
Van Embden heeft
er nu zo’n honderd. Dat is ‘onderhandelingswaar’ voor de mooie borden. "Ik
streef ernaar om er per jaar één à twee borden bij te hebben, die tot de
‘A-selectie’ behoren".
De A-selectie zijn de borden die binnenhangen. Een prachtig bord van Oorlam: een mengeling aan kleuren, de fles van het merk en
een VOC-schip op de achtergrond. Of ééntje van het merk Caballero, waarop een
mooie dame in het zwart op vuurrode kleuren afgebeeld staat. Dat zijn meteen de
voornaamste ingrediënten van een ‘topper’: rood, vrouw, gaaf, reliëf,
uniek.
"De borden die hier hangen, komen er alleen als we ze allebei mooi
vinden", knikt Van Embden richting zijn vrouw aan de eettafel. "In het begin
vond ik het maar niks, maar nu vind ik het ook wel leuk", zegt zij.
Het is
niet zo dat het gezin Van Embden ‘gebukt’ gaat onder deze emaillen passie, maar
het laat z’n sporen wel na. "De eerste woorden van mijn zoon waren: ‘pas
op..borden..papa’. Omdat hij er voorzichtig mee om moest gaan".
De rest van
de familie leert er mee om te gaan. "In het begin was het: ‘daar heb je ‘m weer,
met die oude rotdingen’. Maar iedereen die op vakantie gaat, noteert nu wel waar
ze borden gezien hebben en geeft dat aan me door".
Wie het glunderend gezicht
van Henk van Embden ziet, wanneer hij als een kind zo gelukkig over zijn
verzameling vertelt, begrijpt niet waarom niet iedereen gepassioneerd is van de
borden.
Kunst
Het is een kunst op zich. Jacob Jansma, Frans Mettes, Eppo Doeve en Jacques
Jongerd zijn de ‘fijnschilders’ in deze discipline; het kaliber Ruysdael,
Rembrandt en Van Gogh. Jansma heeft zich onsterfelijk gemaakt met de ontwerpen
voor het sigarenmerk Willem II, Mettens tekende het mannetje van Zap (’zuiver
alcoholvrij product’) en Marten Toonder droeg bij aan het commerciële succes van
Louter Kabouter.
Het is een vrij eenzame passie. Waar de buurthuizen
volgeboekt zijn door postzegel- en muntverzamelaars, kent de
emaillen-bordenverzamelaar geen bond, club of vereniging. "Er zijn niet zoveel
verzamelaars", zegt Van Embden, terwijl hij behoedzaam enkele borden op hun
plaats zet. "Ik ga dit weekeinde naar
Utrecht, naar de Veemarkthallen. Dan weet ik dat er nóg drie, vier mensen zijn.
En als er dan maar zes borden op zo’n markt zijn, zit je er met z’n allen op te
azen. Het is niet anders dan bij postzegelverzamelaars. Maar die moeten eerst
een verzamelalbum tevoorschijn pakken; als je bij mij in huis komt, is het
meteen ‘tsjakkáá!".
Henk van Embden is bereikbaar via het contactformulier .